Reisebrev fra Kina

REISEBREV FRA KINA

Hei igjen  18/3 Kl 07.00

I dag regner det litt, men det gjør ikke så mye for vi skal sitte på bus i 5 timer, så kanskje det er fint når vi kommer dit vi skal spille.

Vi håper på en fin konsert og med masse publikum

Dere skal få en rappot om hvordan det er gått

Hilsen alle oss i Kina

Reisebrev fra Kina 17/3-08

Etter en litt lang men ganske behagelig flyreise ankom vi Shanghai på morgenen lørdag 15 mars. Vi var 32 i dette reisefølge + Peter ( Den Tyske guiden fra Sinika)

Alt så vel og bra ut helt til bagasjebåndet sluttet å rulle.

Da sto vi der uten alle instrumentene som var sjekket inn som spesialbagasje på Gardermoen. Totalt 9 instrumenter manglet. Deriblant 3 tubaer og ingen visste noe om hvor de befant seg (sannsynligvis sto de fremdeles på tralla på Gardermoen).

Etter mye om og men reiste vi til hotellet og den store ettersøkningen startet. Ingen visste hvor og vi kontaktet de neste reisende som befant seg i Oslo. Ingen kunne fortelle hvor instrumentene hadde tatt veien.

For å gjøre en lang historie kort, vi fikk beskjed på søndag om at de var ankommet og sendt til hotellet. En stor stein falt av reiseleder og turgeneralen sine skuldre. FY FY. FINNAIR SÅNN GJØR DERE BARE IKKE.

I skrivende stund har alle kommet vel frem og Idar og Anette har også ankommet Shanghai. Vi har vært ute på tur og sett oss rundt i Shanghai i dag. En MEGET stor by med ca 20 millioner mennesker.

Alle har det bra og vi skal øve til den store første konserten som skal foregå i Ningbo (En by ca 5 timers busstur fra Shanghai) i morgen 18 mars.

Sender flere hilsener ved anledning.

Hilsen fra Reisegeneralen

Hei alle der hjemme Shaoxing lokal tid 06.00

Hvorfor jeg er oppe så tidlig ?  jo fordi kinesiske madrasser egner seg ikke til å ligge å dra seg på etter du har våknet. Til det er de for harde. (som å ligge på en kjøkkenbenk)

Her er en liten rapport fra Kina

Hadde dessverre ikke tilgang til nett der vi bodde så jeg er litt forsinket.

Etter en litt kjølig og til dels strevsom busstur ankom vi Ningbo der vi gikk rett til lunch og ble innkvartert på hotellet. Etter litt avslapping var det tid for øvelse i konsertlokalene. Et lokale som var meget bra og med en vidunderlig akustikk.

Etter diverse prøvinger begynte det meste å falle på plass og selvtilliten økte både hos dirigent og spillende. For å gjøre en lang historie kort. Vi gjorde en bra konsert og med et entusiastisk publikum på ca 600 fikk vi en meget hyggelig tilbakemelding på det vi fremførte. En fornøyd dirigent kunne gå av scenen vel vitende om at vi hadde gitt vårt beste.

Det ble en sen middag og diverse kaffe og tilbehør gjorde kvelden til et høydepunkt.

I skrivende stund er vi i Shaoxing og har igjen gjennomført en meget bra konsert.

Nå begynner tingene virkelig å falle på plass tross lokaler som ikke har mer enn 13 grader og vi fryser oss i gjennom øvelser og konsert.

Foran et publikum som anses som litt tilbakeholdne og trege fikk dirigenten og vi, til Peter`s (reiselederen fra Sinika) store forbauselse, salen til å reise seg i trampeklapp.

Vi kunne nok ønsket oss noen flere i salen ( ca 400  ) men det får komme etter hvert. Vi blir i alle fall godt mottatt og er gode ambassadører for et norsk janitsjarmiljø.

07.30  Har nå vært en tur ute og trimmet sammen med alle kineserne i parken og er klar for frokost. (Dagens viktigste måltid for oss europeere)

I dag går turen til Hangzhou og hvordan dette går får dere følge med i neste rapport i påskekrimmen fra Kina.

Hilsen Finn

Hangzhou  20/3-08

Hvorfor er ikke siden oppdatert da, jo det er fordi internettilkoblingen på de hotellene vi har ligget på i Kina har  den utrolige hastigheten på 20 Kbs/sek. Så brevene har ligget for det meste ferdig de, men jeg har ikke fått publisert dem.

Etter vellykkede konserter i de forrige byene var det tid for å innta Hangzhou, med et fantastisk lokale å spille i. Med plass til 2500 mennesker i salen, klarte vi vel å dra ca 5-600 og vi tok publikum med storm og trampeklapp. Vår beste konsert så langt, og dirigenten gikk av hengslene under konserten. Veldig morsomt å spille under slike forhold og i slike utmerkede lokaler.

I morgen er det fridag for spilling, og vi skal ut på tur. Båttur og tefabrikk står på programmet.

Nanjing 22/3

Ingen god nettilkobling her heller dessverre. De skryter av å ha gratin tilkobling på rommet, men det hjelper så lite nå hastigheten ligger på modem nivå. Da er det ikke mulig å få lastet ned nettsiden en gang, langt mindre oppdatere.

Så bar turen til Nanjing hvor vi skulle holde vår siste konsert. Denne konserten ble holdt på universitetet for musikk og teater ( Nanjing Musikk Hall) og hadde nok en flott sal å spille i. Konserten ble sponset av en bank og var bra besøkt med over 600 tilskuere.

Av kommentarene vi hørte fra den lokale guiden var flere av de fremmøtte overrasket over musikken og nivået som ble holdt på denne konserten, selv om vi av egen mening synes den forrige var bedre. Dette noe pga at lokalet ikke ga oss det samme tilbake som det forrige og var mye tyngre å spille i.

Vi gjennomførte bra og tiden var inne for en avslutningsfest for musikere. Dette gikk som sedvanlig for seg i god NASB ånd og holdt på ut i de små timer.

Hilsen Reisegeneralen

Beijing  25-3-08

Jeg har nå innsett at det ikke lar seg gjøre å få oppdatert før jeg kommer hjem, men lager historien ferdig så den kan leses i ettertid.

På ”morgenen” etter den siste konserten var det tid for å hente seg igjen og å slappe av litt på formiddagen. I et nydelig vær så vi oss litt rundt i byen (og bunkret til togreisen ) samt at vi hadde en nydelig tur rundt i en vakker park utenfor hotellet.

Etter lunch var det tid for organisert  sightseeing  med tur til et buddhistisk tempel.

Middag på en restaurant    ( Puhhh RIS i dag igjen ) og så var det klart for den store togreisen med nattoget til Beijing. En reise som for øvrig var både morosom og behagelig (med litt gammel Dansk går alt så meget bedre).

Ankomst Beijing 07.30 og rett til frokost

Deretter tur til den himmelske freds plass og rundtur i The Forbidden City. Lunch med en flott forestilling av en kamelon kvinne. Deretter insjekk på hotellet. Kvelden med middag og akrobatshow gjorde dagen helt perfekt.

Siste hele dag i Beijing startet med tur til den Kinesiske mur i nydelig vær, men en kald vind. Flott tur der mange hentet seg et sertifikat for å ha klatret opp til det første store stoppestedet på muren.

Etter lunch var det tid for shopping bade på det ekte silkemarkedet og på Fake markedet, hvor mange kunne gjøre en god handel hvis de var gode til å prute (hva med 5 Rolex klokker til 100 RMB eller Nok 75,-).

Middag på hotellet med avslutningsfest for alle som seg hør og bør. Utdeling av gaver og utmerkelser (Tusen takk for silkedynene som ble forært Randi og meg)

I skrivende stund på flyet hjem fra Beijing vil jeg takke alle deltagere for en Kjempetur.

Det har vært en stor opplevelse både musikkmessig (Takk Idar og Anette) og opplevelses messig ikke minst takket være turoperatøren Sinika.

ALT ABSOLUTT ALT HAR GÅTT HELT PÅ SKINNER, I alle fall etter vi fikk ned de forsinkede instrumentene fra Norge

Takker for meg som turgeneral og håper vi kan lage like fine turer i fremtiden